ZSZ Staszic CKU Ostroda - Górska wyprawa uczniów kl. 2 Tlf
  • 3 Zawodowy zawrót głowy
    Technik architektury krajobrazu
  • 4 Zawodowy zawrót głowy
    Technik logistyk - możliwość wyboru specjalności wojskowej i inne koniecznie sprawdź
  • 5 A w czasie wolnym ...
    rozrywka
baner
35,10,0,50,1
25,600,60,1,2000,5000,25,800
90,150,0,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,0,5000
0,1,1,1,0,38,15,5,2,1,0,20,0,0

Górska wyprawa uczniów kl. 2 Tlf

dsc 1666 Od tygodni zacieraliśmy ręce na myśl o wyjeździe w Beskid Makowski i Beskid Śląski. Zebrała się ochocza grupa łazików i smakoszy przygód, którzy gotowi byli na cztery noce dwie spędzić w pociągu, by szturmować Babią Górę (1725 m n.p.m.) i Baranią Górę (1220 m n.p.m.). Ruszyliśmy więc przed siebie pojazdem Intercity do Makowa Podhalańskiego, potem zamówionym busem do Zawoi – najdłuższej wsi w Polsce, a właściwie od razu na przełęcz Krowiarki, gdzie zaczynał się szlak na Babią.

Owładnął nas rześki poranek, słoneczko nieśmiało zerkało zza chmurek, a zimny wietrzyk lekko studził zapały. Trochę z obawą patrzyliśmy na strome zbocze, gdyż w ciągu trzech godzin trzeba było przebyć ponad 750 metrów przewyższenia. Zaczęły się schody, nie te przysłowiowe, ale prawdziwe, ze skalnymi, nieregularnymi stopniami, upierdliwe, ciągłe, stromo pnące, niekończące się. Zatykało nas na początku do utraty tchu, dwadzieścia kroków, przerwka, trzydzieści, przerwka, potem już czterdzieści, pięćdziesiąt i tak dotarliśmy do Sokolicy (1367 m n.p.m.) Widoki, ale jakie, Babia jak na dłoni – piękna, daleka, jeszcze niezdobyta. Potem dalej w drogę. Jeden z łazików, Tomek, powtarzał co jakiś czas: urwał, urwał… Widocznie coś mu się urywa, ale nie dociekamy zbytnio… Brniemy, wspinamy się mozolnie, kończy się kosodrzewina, zaczyna gołoborze, widać szczyt…

I wreszcie jest Ona, już zdobyta, nasza, a właściwie nasz, bo Diablak – tak nazywa się najwyższy szczyt masywu Babiej Góry. Spoceni, zasapani siadamy za skalnym, przemyślnie ułożonym częstokołem, tuląc uszy, bo zimny wiatr niemiłosiernie targa warkocze i kaptury. To, co zobaczyliśmy, zapierało dech w piersiach. Chciało się krzyczeć: cudnie jest na świecie, pięknie jest żyć!!! Rozległa panorama na słowacką Ostrawę, na Policę (zginął tam w katastrofie lotniczej sławny polski językoznawca prof. Zenon Klemensiewicz), na Małą Babią Górę (1517 m n.p.m.). na Pilsko (1557 m n.p.m.)/ Jak w bajce… , jak w raju… Warto było!

Wiatr nie pozwala na dłuższe achy i ochy. Schodzimy w dół, stromo, oczywiście po skalnych, niewygodnych schodach do przełęczy Brona i jeszcze bardziej stromo, na łeb, na szyję do schroniska Markowe Szczawiny (1180 m n.p.m.). Nogi drżą ze zmęczenia, plecy uginają się pod pleckami, w których niesiemy cały dobytek. Jeeeeest! Tak nasza awangarda wita upragnioną budowlę. Siaaaadamy. Obiadek. Prysznic. Wspólna sala dla wszystkich i nocleg za 18 zł. Zapadamy w zasłużony niebyt, by jutro o dziewiątej rano zejść do Zawoi i busem przemieścić się do Bielska Białej. Pięknie jest na świecie!

W Bielsku wygodne pokoiki, pościel, obiadek dwudaniowy za 10 zł i autobusem MPK wyprawa w kierunku Szyndzielni. Kolejką linową ponad półtorakilometrową stromizną wjeżdżamy na szczyt, gdzie z platformy widokowej roztacza się rozległa panorama na Bielsko-Białą, Beskid Mały, Śląski oraz Żywiecki, a także Babią Górę, Pilsko i Tatry. Cudo! Zjeżdżamy i do domku, czyli do miejsca noclegowego. Jutro długa trasa. Szczyrk, wjazd wyciągiem krzesełkowym na Skrzyczne, przejście przez Malinowską Skałkę na Baranią Górę, zejście u źródeł Wisły do Czarnego i powrót busem do Bielska Białej na pociąg do Ostródy. Takie były plany.

Okazało się… , że wyciąg na Skrzyczne nieczynny… Plany idą w łeb. Wracamy do Bielska, jedziemy do Ustronia, wjeżdżamy wyciągiem krzesełkowym na Czantorię. Błogie lenistwo, opalanko. Mała wspinaczka na szczyt i powrót do Ustronia, do Bielska, do Ostródy pojazdem Intercity. W październiku odwiedzimy bieszczadzkie połoniny. Jeszcze raz zasmakujemy widzenia z góry na siebie, na innych, na świat, na życie…

Galeria zdjęć

Copyright © 2017. ZSZ Staszic CKU Rights Reserved.