Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica i Centrum Kształcenia Ustawicznego

 

mat rel02.04.2025 dwóch uczniów z piątych klas technikum z naszej szkoły:Jakub Werhun (5 TL) oraz Filip Kuzyk (5 Tmf) pisało tzw. Maturę z religii. Wydarzenie ma charakter religijny i jest organizowane przez parafię Niepokalanego Poczęcia NMP w Ostródzie. Uczestniczy w nim około 40 uczniów ostródzkich szkół  średnichśrednich. Ks.Marcin Brzostek

img 4041W czwartek, 27 marca, gościliśmy Pana Daniela Rupińskiego – niewidomego muzyka , kompozytora  i hejnalistę z Olsztyna.
Podczas spotkania mieliśmy okazję usłyszeć zarówno wyjątkowe autorskie kompozycje na pianinie : „Barwy marzeń”, „Świat z nut”, „Pomocnicy”, jak i słynne „Cheek to Cheek” na trąbce.
Nie zabrakło mądrych i wnikliwych pytań uczniów klas: I Tr, II Tfr, II Tl, III Tl, III Tfr, IV Tml oraz nauczycieli: o codzienne funkcjonowanie, proces nauki gry na instrumentach , sposób korzystania z technologii informacyjnych oraz stereotypy dotyczących niewidomych .
Pan Daniel zachęcał do dostrzegania w ludziach tego, co dobre i piękne , zamiast powierzchownego zachwytu wyglądem zewnętrznym.
Wydarzenie poprowadziły; Dżesika Stawiarska-Marcinek, Zuzanna Szybowska i Marysia Rydzewska z klasy II Tfs.
Inicjatywa była częścią Innowacji Pedagogicznej „Inteligencja Emocjonalna” .

Galeria zdjęć

dsc 0271W piątek, 28 marca 2025 r. odbył się Drugi Powiatowy Konkurs „Matematyka w życiu codziennym” dla szkół branżowych I stopnia. Organizatorem konkursu są nauczycielki naszej szkoły - Monika Dudek oraz Hanna Klonowska. Podobnie jak w roku ubiegłym, patronat nad konkursem  objęli: Starosta Ostródzki Andrzej Wiczkowski oraz Cech Rzemieślników i Przedsiębiorców. W konkursie udział wzięło 16 uczniów z 3 szkół ponadpodstawowych powiatu ostródzkiego.

Konkurs składał się z czterech rund, różniących się zadaniami. Runda pierwsza to 5 zadań tekstowych. Runda druga to krzyżówka. W trzeciej uczestnicy rozwiązywali krótki quiz wykorzystaniem tabletów i platformy testportal, a w czwartej musieli udzielić odpowiedzi na dwa wybrane z czterech zadań. Uczestnicy wykazali się znakomitą wiedzą z zakresu matematyki codziennej i rachunkowości zawodowej, co skutkowało bardzo wyrównanymi wynikami i dogrywką. 

Galeria zdjęć

dsc 0989Przeciąganie liny było często uprawianą dyscypliną już od XIX wieku, ale pierwsze wzmianki o niej pochodzą nawet z XV wieku. Początkowo, według danych historycznych, przeciąganie liny było sposobem na rozwiązywanie konfliktów pomiędzy grupami sąsiadującymi ze sobą w Korei. Z czasem sport ten zyskał na znaczeniu w cesarstwie chińskim. Istnieją przesłanki, że gra ta była znana już w czasach starożytnych. Obecnie jest to sport, organizowane są nawet Mistrzostwa Polski w przeciąganiu liny.

Dnia 25 marca 2025 r. odbyły się międzyklasowe zawody w przeciąganiu liny . Do rywalizacji zgłosiło się sześć drużyn - jedna z klasy branżowej oraz pięć z kas  technikalnych.  Klasa III w nie dała szans pozostałym rywalom i zdobyła mistrzostwo Staszica. Wyniki rywalizacji są następujące:

Galeria zdjęć

img 1978W naszej szkole w dniach 19- 20 marca odbyły się lekcje w ramach ogólnopolskiego programu Narodowego Banku Polskiego „Cyberbezpieczne finanse”. Na lekcji matematyki uczniowie klasy VTl i Iwa dyskutowali na temat bezpieczeństwa haseł i ich znaczenia. Następnie młodzież poznała zasady tworzenia silnych haseł i wykorzystanie matematyki (kombinatoryki) do obliczenia liczby możliwych kombinacji różnych typów haseł. W kolejnym ćwiczeniu szacowali czas potrzebny do ich złamania przy użyciu komputerów. To zadanie było bardzo emocjonujące i uzmysłowiło wszystkim ważność tworzenia silnych haseł, zwłaszcza w bankowości elektronicznej. Na koniec uczniowie z nauczycielem dokonali podsumowania lekcji i wyciągnęli wnioski. Na lekcji historii nauczyciel wykorzystał prezentację NBP Bezpieczne hasła - Jak zadbać o bezpieczeństwo online? Omówione zostało znaczenie Depeszy Zimmermana dla procesu zakończenia I wojny światowej. Następnie uczniowie projektowali bezpieczne hasła na podstawie wiedzy o szyfrowaniu w historii. Kontekst - Czego może nauczyć nas historia? Jak wyciągać wnioski z wiedzy o przeszłości? Zajęcia w ramach NBP pokazały, że można powiązać poszczególne przedmioty ogólnokształcące z ekonomią, a lekcje wcale nie muszą być nudne. Dziękujemy nauczycielom i ambasadorom programu z klasy IVTr za wsparcie w realizacji programu.

Galeria zdjęć